Workshops vrijdag 29 november BAM Congres

Workshops / Interactieve Sessies

Vrijdag 29 November

 

 Eerste Ronde

  1. Missie & business in de praktijk: financiën, valkuilen en impact doordenken. Door Remmelt Meijer.
  2. Business Friendly Gospel Advancement: toelichting methodiek. Door Colin Crawley. (Engelstalig)
  3. Als je wilt dat God de eigenaar is van je bedrijf: wat houdt dat in? Door Bill Job. (Engelstalig)
  4. (Ver) antwoorden? In circulaire economie en kustmatige intelligentie. Door CBMC’ers: Daniel Ros & panel deskundigen.
  5. Je bedrijf als incubator voor buitenlandse BAM start-ups. Door Harry Dijkema teamlid 4DWorkers en BAM Interserve.

Tweede Ronde

  1. Je hebt een idee. Hoe start je? Door Erwin Wietses.
  2. Ontspannen leren getuigen en ontdekken hoe business gebruikt wordt om het evangelie te brengen in het buitenland. Door Jonathan Nolan.
  3. Authentic Lives/ Authentic Business; hoe dat ingezet wordt in De Buitenplaats waar gezondheid en zingeving centraal staat. Door Anniek Sturm met AL/AB team NL.
  4. AI for Good; een kans voor jouw bedrijf en het evangelie? Door Sifra Veerman.
  5. BAM Global; Q & A. Door Mats Tunehag. (Engelstalig)

  Eerste Ronde

  1. Missie & business in de praktijk: financiën, valkuilen en impact doordenken

Kun je een pioniersplek starten en tegelijk een business? Hemelsbreed startte als kleine christelijke community in de Amsterdamse Bijlmer eind vorig jaar met een eigen café. Geïnspireerd door andere voorbeelden binnen BAM, zoals Kahaila in Londen. Een samensmelting van evangelie en een koffie- en lunchroom: hoe ziet dat eruit? Waarom hebben zowel de kerk als de samenleving dit nodig en hoe kunnen business en evangelie elkaar versterken? Vanuit de praktijk van de eerste 11 maanden gaat hij verder in op de vragen rondom financiën, valkuilen en het belang om de impact te blijven door denken.

 Remmelt Meijer is theoloog en pionier bij Hemelsbreed Amsterdam, een zelfstandige pioniersplek in Amsterdam Zuidoost. Hij was eerder predikant, coach en kerkbegeleider.

 

  

  1. Business Friendly Gospel Advancement: toelichting methodiek

Het Evangelie is levensveranderend; het is geweldig nieuws! Met de juiste training en aanpak kan het bedrijfsleven een effectief middel zijn om het Evangelie te brengen naar mensen die ver van God staan. Goed uitgevoerd kan het ook je bedrijf winstgevender maken. In deze workshop gaat Colin verder in op onderzoeksresultaten rondom evangelisatie, de zakenvriendelijke methodologie die hij heeft ontwikkeld, en hoe hij onderzoek aanpakt in bedrijven die intentioneel gospel impact nastreven.

  Colin Crawley is BAM-deskundige en oprichter van Bauhinia Consulting – een bureau dat zich richt op het leveren van meetbare spirituele effectiviteit.

 

  1. Als je wilt dat God de eigenaar is van je bedrijf: wat houdt dat in?

Bill vertelt vanuit zijn ervaringen wat dit voor hem inhield, wat het uitwerkte, en nog steeds uitwerkt. Hij benadrukt daarbij het belang om de ‘eigenaar’ te kennen en de stem van God te horen. Dit houdt in het investeren in een relatie, waarbij de gangbare normale omgangsvormen horen, zoals luisteren: het horen van zijn stem en daarop acteren.

  Bill Job ging eind jaren tachtig met zijn gezin vanuit de VS naar China om God te dienen en startte uit noodzaak een bedrijf. Binnen de context van acht bedrijven en honderden werknemers leerde hij in de zakelijke context te wandelen met God. Ze zagen bovennatuurlijke dingen gebeuren op de werkvloer en het bedrijf ontving zeven jaar op rij de overheidsprijs ‘Het bedrijf met de meeste liefde’ waaraan tienduizend bedrijven deelnamen.

 

  1. (Ver) antwoorden? In circulaire economie en kustmatige intelligentie…

Tijdens deze workshop verkennen we de verantwoordelijkheden binnen de circulaire economie (CE) en kunstmatige intelligentie (AI). Na een moment van reflectie starten we een panelgesprek met experts zoals Gertjan van Stam, Daniël Ros en Ewout de Vries. We richten ons op fundamentele vragen over (ver)antwoordelijkheid en stewardship, zonder in te gaan op praktische voorbeelden. Welk vragen hebben wij over ons handelen binnen deze snel veranderende domeinen? Als God de eigenaar is van onze omgeving, welke antwoord kunnen wij Hem dan geven?

 O.l.v. Daniel Ros. Deze workshop is in samenwerking met CBMC tot stand gekomen. CBMC’er Daniël Ros is strateeg en oprichter van Commerciverse, waar hij ondernemers begeleidt in het ontwikkelen van toekomstgerichte, duurzame bedrijfsstrategieën. Ewout de Vries is AI expert en Gertjan van Stam onderzoeker Circulaire Economie Hogeschool Windesheim.

 

  1. Je bedrijf als incubator voor buitenlandse BAM start-ups.

Nederlandse bedrijven met netwerken in het buitenland kunnen helpen om lokale BAM bedrijven te starten. We gaan samen op zoek naar het hoe en wat de mogelijkheden en uitdagingen daarbij zijn. We zullen een aantal ervaringsdeskundige interviewen over dit thema. Het wordt een interactieve seminar onder leiding van Harry Dijkema. Hij is coach en presentator bij o.a. de ABN AMRO.

  Harry Dijkema is betrokken teamlid van 4DWorkers. Deze workshop wordt gegeven met andere teamleden van stichting 4Dworkers, samen met BAM Interserve. 

 

Tweede Ronde

 

  1. Je hebt een idee. Hoe start je?

Erwin leerde in de praktijk, middels Stadsklooster Dordt, hoe het is om van een droom/visie te komen tot realisering. Die kennis wil hij doorgeven: deze workshop is dan ook een aftrap van een training die hij gaat starten in januari 2025. Erwin gaat daarbij uit van de gedachte: ‘Doe maar iets, Het is allemaal niet zo spannend.’ Maar, wat betekenen deze woorden echt, waarom gebruikt hij ze en wat heeft geloof hiermee te maken? Dit en aspecten van de komende training komen voorbij in deze workshop. Kortom een workshop voor iedereen die niet weet hoe hij/zij moet beginnen of het allemaal erg spannend vindt.

 Erwin Wietses combineert missie en ondernemerschap. Hij initieerde het Stadsklooster Dordt; een hotel/hostel, restaurant met een kapel. Hij komt regelmatig langszij bij andere initiatieven en organisaties om zijn input te geven vanuit zijn eigen bedrijf Yellow Project dat als doel heeft om 100 plekken/initiatieven van Hoop te realiseren/aan te vuren in Europa.

 

  1. Ontspannen leren getuigen en ontdekken hoe business gebruikt wordt om het evangelie te brengen in het buitenland

Jonathan helpt je om op een ontspannen manier te getuigen over Jezus in je business. Op een interactieve manier neemt hij je mee hoe je in gesprek komt, zonder dat het ongemakkelijk wordt. Daarnaast zal hij vertellen over zijn internationale betrokkenheid bij All Nations, deze richt zich op de 3,4 miljard mensen in de wereld die geen toegang hebben tot een lokale kerk of nog nooit van Jezus hebben gehoord. Hoe kunnen we business gebruiken om het evangelie te brengen in deze onbereikte gebieden? Jonathan komt regelmatig in deze landen en legt uit hoe All Nations dat aanpakt, met verhalen uit de praktijk.

  Jonathan helpt lokale mensen in Afrika, Azië en het Midden-Oosten. Hij lhelpt mensen, die discipelen maken, om hun eigen Kingdom businesses te starten en te groeien. Training, coaching en het opstarten van FaithFunds (microkredieten) zorgen voor lokale leiders die door hun bedrijven complete transformatie zien in hun gezinnen en gemeenschappen.

 

  1. Authentic Lives/ Authentic Business; hoe dat ingezet wordt in De Buitenplaats, waar gezondheid en zingeving thema’s zijn om individuen en teams te ondersteunen.

My Story, Our Story, Big Story: In een wereld vol onrecht en gebrokenheid worden we geroepen om hoop en rechtvaardigheid te brengen. Dat begint vaak heel klein, gewoon in je eigen leven – je ‘my story’. Ontdekken hoe je leeft vanuit je kernwaardes geeft zin en betekenis aan je dagelijkse doen en laten en het vergroot je vitaliteit en gezondheid.Ontdek in deze workshop hoe De Buitenplaats het leven vanuit Koninkrijk principes vormgeeft en zo bijdraagt aan gezonde gewoontes, gemeenschappen en generaties. Anniek neemt je mee langs de pijlers van positieve gezondheid en Bijbelse principes zodat jij kunt bloeien in je eigen leven en van je bedrijf een BlueZone kunt maken.

Door Anniek Sturm, De Buitenplaats + kernteam AL/AB Nederland. Anniek is als initiatiefnemer van De Buitenplaats een pionier met een missie in de preventieve gezondheidszorg. Daarnaast is ze als facilitator en coach betrokken bij het opzetten van Authentic Business/Authentic Lives in Nederland.

 

  1. AI for Good; een kans voor jouw bedrijf en het evangelie?

Hoe verhoud je je als christen tot AI? We kunnen ervoor weglopen, of meegaan in de ontwikkeling. In deze workshop gaan we interactief met AI aan de slag. Sifra begint met een stuk inspiratie vanuit haar blik op innovatie en AI. Daarna gaan we met elkaar in gesprek over kansen voor jouw bedrijf. Welke processen zou jij kunnen versnellen? Kun jij met de tijd die je bespaart door gebruik van AI tools juist zorgen voor meer impact in Gods Koninkrijk? In deze workshop word je geïnspireerd, komen er praktische business cases voorbij, en brainstormen we met elkaar.

Sifra Veerman was projectleider innovatie bij de EO, en loopt al sinds 2019 rond in de (virtuele) wereld van tech. Zelf ging ze van criticus naar enthousiast over innovatie, met alle kansen die het biedt.

 

  1. BAM Global; Q & A 

Vraag Mats alles over BAM – Concept, Praktijk, Beweging.
Bijbelse grondslagen, geschiedenis, wereldwijde groei en bereik, successen en mislukkingen, uitdagingen die voor ons liggen, enzovoort…

 Mats Tunehag is een global thought leader en de architect van het ’Business as Mission Manifesto‘ en het ’Wealth Creation Manifesto’, wat een conceptueel kader is voor de wereldwijde BAM-beweging. Daarnaast heeft hij sinds de Jaren 90 talrijke netwerken opgericht. 

 

kijk op deze pagina voor de workshops op donderdag >>