Workshops BAM Congres donderdag 3 november
Hieronder info over afwisselende workshop thema’s. Op donderdag 3 november krijg je concrete handvatten, zoals hoe je BAM implementeert in je bedrijf tot thema’s als een leven-gevende cultuur ontwikkelen of het verstaan van de stem van God. Van BAM’ers in en uit binnen- en buitenland leer je hoe BAM eruit kan zien. Het zijn thema’s die aansluiten bij bedrijfseigenaren, bij starters en bij mensen uit de non-profit sector die zich door BAM geïnspireerd weten.
DONDERDAG WORKSHOPS
EERSTE RONDE
14:00 – 15:15
- Een leven-gevende cultuur ontwikkelen in je bedrijf of organisatie. Door Thomas Mathews. (EN, vertaling indien gewenst)
- Vleesvervangers en missie in India; hoe kun je BAM (meer) implementeren in/vanuit jouw bedrijf? Door Henk Schouten.
- Bemoediging: Gods stem verstaan voor je bedrijf en klanten. Door Sander Wuister en Jan-Willem Visser.
- BAM Model Canvas voor bestaande en startende bedrijven. Door BAM-Roemenië: Adrian Buhai, Corneliu Niste en Daan de Groot. (EN & NL)
- Sociaal ondernemen in je wijk. Door Harmen van der Laan
1. Een levengevende cultuur ontwikkelen in je bedrijf of organisatie.
Hoe ontwikkel je een cultuur die iedereen aanmoedigt om hun potentieel te benutten en het beste uit hun leven te halen? Gebaseerd op een bijbels begrijpen van hoe God werkt door transformatie in mensen te brengen, zal Thomas Mathews een ervaringsgerichte sessie leiden waarin we enkele elementen van een leven-gevende cultuur zullen onderzoeken en hoe we kunnen helpen om zo’n cultuur in eigen bedrijf of organisatie te ontwikkelen.
Thomas Mathews (pseudoniem) is mentor en coach van BAM-bedrijven wereldwijd. Hij is ook mede-oprichter van een sociale onderneming die wereldwijd zowel individuen, bedrijven en organisaties helpt om hun volledige potentieel te benutten.
2. Vleesvervangers en missie in India; hoe kun je BAM (meer) implementeren in/vanuit jouw bedrijf?
Schouten Europe ontwikkelt al dertig jaar vleesvervangers en exporteert naar vijftig landen. Enkele jaren geleden is Henk in India begonnen en in Bangalore een fabriek gestart. India is een vegetarisch land, waar armoede heerst en waar plant-based proteïne het dieet kan verrijken. Hier kunnen product en missie – op een manier passend binnen die context – naadloos integreren middels voedzaam eten, werkverschaffing en het delen van Gods liefde. Leer in deze interactieve workshop van de ervaringen van Henk, denk mee over de uitdagingen, en gebruik deze tijd om jouw bedrijfs-case voor te leggen en in gesprek te gaan over hoe jij BAM (meer) zou kunnen integreren.
Henk Schouten zag dertig jaar geleden de noodzaak voor vleesvervangers. Intussen exporteren ze naar 50 landen vanuit het familiebedrijf Schouten Europe in Giessen. Sinds enkele jaren is Henk persoonlijk betrokken in India; waar ze Tempeh, een proteïne rijk product met holistische missie integreren. Interview Henk >>
3. Gods stem verstaan voor je bedrijf en klanten
Als ondernemer kan je je als eindverantwoordelijke alleen voelen in het maken van beslissingen. God wil bemoedigen. Hij spreekt tot jou als ondernemer en over je bedrijf. Wat Hij zegt is opbouwend, troostend en bemoedigend. (1 Kor.14:3). In de afgelopen jaren hebben Sander en Jan-Willem God horen spreken tot diverse bedrijven. In deze interactieve workshop leggen ze een bijbelse basis voor profetie en hoe dat praktisch invulling kan krijgen voor jou als ondernemer. Er is aansluitend ruimte voor profetische bediening en/of het maken van een afspraak op een later tijdstip.
Sander Wuister werkte jarenlang als onderzoeker bij ASML, daarnaast schreef hij het boek ‘Woorden van Leven’ en geeft cursussen profetie. Hij bidt en profeteert o.a. samen met ondernemer Jan-Willem Visser (eigenaar Sowmedia) regelmatig voor bedrijven en leidinggevenden. Interview Sander >>
4. BAM Model Canvas voor bestaande en startende bedrijven. BAM Connect Roemenië. (Presentatie en discussie in het Engels. Daan de Groot kan tijdens interactie helpen met vertalen).
How do you integrate mission in your business? How do you explain or pitch it to others? Together with the team from BAM Romania you will work on your business case. After a short introduction on BAM in Romania and the development of the BAM Connect application we will dive into the BAM Model Canvas. Bring your business or business idea and together we start working on some building blocks and discuss how we can integrate BAM. During our time together we show the unique features of the online BAM Connect application and how this tool can serve entrepreneurs in the global BAM community. Whether you are a coach, investor, entrepreneur or dreaming of starting a business. You will be inspired by the simple and effective approach.
Adrian Buhai, Corneliu Niste en Daan de Groot zijn de initiatiefnemers van BAM Roemenië en BAM Connect. Daan de Groot ging als zendeling/hulpverlener met zijn gezin naar Roemenië, en werd acties als social entrepreneur. Interview Daan >>
5. Sociaal ondernemen in je wijk
In deze workshop gaat het o.a. over hoe je als werkgever van sociale ondernemingen in je eigen wijk in verbinding bent en blijft met je doelgroep, hoe je sociale onderneming in je wijk een positieve impact kan hebben en hoe je omgaat met je identiteit vanuit Gods liefde als sociaal ondernemer. Aan het begin van de workshop inventariseert Harmen de behoefte bij de workshop deelnemers, zodat hij in kan spelen op de vragen en ideeën die er zijn bij de deelnemers.
Harmen van der Laan startte in 2018 sociale ondernemingen in een multiculturele wijk in Delft waar hij met zijn gezin woont: drukkerij PrintPlezier, print- en koffiezaak KopieKoffie en duurzame stadslogistiek met FierFietskoerier. De drie bedrijven zijn uitgegroeid tot meer dan 50 medewerkers in een mix van mensen met en zonder afstand tot de arbeidsmarkt en ontvingen in juni 2022 voor hun sociale impact de MVO Award ‘de Gouden Kroon’ van burgemeester Marja van Bijsterveldt. Interview Harmen >>
DONDERDAG TWEEDE RONDE
15:30 – 16:45
- Hulp ontvangen van de Heer: technische oplossingen ontvangen om excellent te worden in zaken. Door Bill Job. (EN, vertaling indien gewenst)
- IT-bedrijf in Afrika brengt perspectief middels werkgelegenheid, training en discipelschap. Door Diana van der Stelt.
- Itzinya Nederland: migranten helpen een onderneming te starten. Door Gertjan van Laar.
- Principles for Business as Mission – Lessons from History. Door Jo Plummer. (EN, vertaling indien gewenst)
- Herontdekken van de rol van het bedrijfsleven en de samenwerking met non-profit organisaties. Door Margreet Noordhof.
1. Hulp ontvangen van de Heer: technische oplossingen ontvangen om excellent te worden in zaken.
God wil specifiek tot ons spreken (“Mijn schapen horen mijn stem en volgen mij” Johannes 10:27-29) en wil meer hulp geven dan we vaak verwachten, is de ervaring van Bill Job. In de jaren dat hij leiding gaf aan bedrijven in China, deelt Bill mee dat ze meer dan 50 ontwerpen van de Heer hebben ontvangen, waarvan sommige met uitstekende resultaten. Zoals apparatuur waarmee ze bedrijven met 4x meer werknemers konden overtreffen. Staan wij open voor dergelijke hulp? Hoe zouden we een meer ontvangende houding kunnen ontwikkelen?
Bill Job ging eind jaren tachtig met zijn gezin vanuit de VS naar China om God te volgen en startte uit noodzaak een bedrijf. Binnen de context van acht bedrijven, waaronder Polygon Company, en honderden werknemers leerde hij over een periode van 30 jaar met God te wandelen in een bedrijfscontext.
2. Een IT-bedrijf in Afrika brengt perspectief middels werkgelegenheid, training en discipelschap
Trinity Software Center is een Fair Trade-softwarebedrijf met de missie om kwaliteitssoftware te creëren voor de Afrikaanse en Europese markt en tegelijkertijd carrièremogelijkheden te creëren voor jonge Afrikanen in de IT. Het begon informeel op de campus door drie vrienden en studenten informatica in Kumasi, Ghana en werd geformaliseerd en geprofessionaliseerd in 2017, toen Diana uit Nederland aan boord kwam als sales director en lid van het MT. In deze workshop wordt het verhaal van het bedrijf verteld, met de ups en downs en hoe zij, als bedrijf geleid door christenen, zien hoe zij vaak werken voor bedrijven en NGO’s met een vergelijkbaar DNA. Aan de hand van hun verhaal worden de deelnemers uitgenodigd om in gesprek te gaan over de paradox tussen zakendoen en werken in het Koninkrijk van God binnen dezelfde organisatie.
Diana van der Stelt maakte een carrière switch in 2015: ze had een toppositie bij de rijksoverheid en werd een drijvende kracht achter Trinity Software Center. Interview Diana >>
3. Itzinya Nederland: migranten helpen een onderneming te starten
Transformeer de samenleving door business! De Itzinya Startup Academy is een trainingsprogramma dat in zo’n 10 landen wordt ingezet voor migrant-ondernemers, ter bestrijding van jeugdwerkloosheid en voor mensen die het slachtoffer zijn van mensenhandel. In deze workshop deelt Gertjan van Laar de kern van dit trainingsprogramma, dat gebaseerd is op moderne modellen om innovatie en ondernemen te sturen: Lean Startup en het Business Model Canvas. In Nederland is Itzinya actief in Amersfoort, Rotterdam en Amsterdam en binnenkort ook in Arnhem. In deze sessie ontdek je hoe je in de plaats waar jij bent of naartoe geroepen wordt het franchiseconcept van Itzinya kunt inzetten om waarde te creëren voor ondernemende nieuwkomers die een nieuwe start willen maken.
Gertjan van Laar is ondernemer en business coach met een achtergrond in IT. Hij was betrokken bij de start van Itzinya Nederland, een Startup Incubator en Accelerator-programma voor migranten met ondernemersbloed. Gertjan heeft zelf verschillende bedrijven gestart, ook in interculturele contexten.
4. Principes voor Business as Mission – lessen uit de geschiedenis
Door de geschiedenis van de kerk zijn er gevallen geweest waarin zaken en missie samensmolten. Kijkend naar vijf of zes historische voorbeelden van missionair en sociaal ondernemen, zullen we onderzoeken welke principes we kunnen leren die van toepassing kunnen zijn op onze BAM-praktijk van vandaag. Ontdek enkele aanmoedigingen en enkele waarschuwende verhalen, van handelaren uit de eerste eeuw tot 19e-eeuwse industriëlen.
Jo Plummer is vanaf de jaren negentig bij de internationale BAM beweging betrokken; ze ontwikkelde een missiestrategie en middelen, is de mede-voorzitter van het BAM Global-netwerk en redacteur van de Business as Mission-website en de BAM Review-blog.
5. Herontdekken van de rol van het bedrijfsleven en de samenwerking met non-profit organisaties
Waarde co-creatie tussen het bedrijfsleven en de non-profit organisatie; waarin beide partijen elkaar zien als sleutelfiguren in de aanpak van complexe wereldwijde sociale en milieu-uitdagingen. Dat is de nieuwe economische strategie, namelijk het samenbrengen van partijen met als doel toegevoegde waarde creëren. Dit ondersteunt tevens het bedrijfsproces. Vanuit het gedachtengoed van Economics of Mutuality en haar jarenlange betrokkenheid bij Vreugdenhil Dairy Foods geeft Margreet Noordhof praktijkvoorbeelden hoe we op een geïntegreerde manier business opnieuw betekenis kunnen geven. Met daarbij als vertrekpunt de kracht van onze plek, onze positie en ons product.
Margreet Noordhof is oprichter van Nova Business Society Management. Vanuit het gedachtengoed van Economics of Mutuality zoekt ze vernieuwende manieren om de door God gegeven verantwoordelijkheid van business voor samenleving en planeet vorm te geven.