Pionieren met BAM in de Balkan

Vlog/blog Marjolein Roelfsema> De mensen van het Bosnische plaatsje Bihać vinden Niels van Slooten maar een vreemde vogel. Waarom komt hij met zijn gezin hier wonen terwijl zij, vooral de jongeren, het liefst wegtrekken naar het buitenland? Maar als eigenaar van reisbureau JoSiJo Travel, ziet hij vooral mogelijkheden in het prachtige ongerepte natuurgebied met watervallen, bergen en ruïnes van oude kastelen. Sinds een jaar biedt hij avontuurlijke groeps- en individuele reizen aan voor Nederlanders die houden van outdoor-activiteiten zonder over de toeristen te hoeven struikelen.  “Als ondernemer kom ik op een hele natuurlijke manier in contact met de plaatselijke bevolking en bouw ik relaties op.”

Van zending naar BAM

Jarenlang heeft Niels voor Open Doors gewerkt, vertelt hij vanuit Bosnië aan de telefoon. Hij is met zijn gezin aangesloten bij een kleine lokale Evangelische kerk in Bihać, waar zij diensten houden in Farsi voor vluchtelingen uit Iran, die wekelijks met een bus uit het nabijgelegen kamp worden opgehaald.

Het heeft zijn hart dat mensen de liefde van God de Vader leren kennen en hij zocht naar een vorm om dit op een natuurlijke manier te kunnen doen, via relaties. Die vond hij in Business as Mission en hij richtte in 2019 JoSiJo Travel op (de naam bestaat uit de eerste 2 letters van zijn 3 kinderen). Door zaken met hen te doen, gaan deuren open bij personen, bedrijven en lokale overheid. Zijn Bosnische relaties vinden zijn open manier van zakendoen wat merkwaardig, maar zijn geïntrigeerd door die Nederlander die ook nog eens eerlijk en integer wil zijn in een cultuur waar corruptie heel normaal gevonden wordt. En die uitgaat van `vertrouwen’ waar `wantrouwen’ de norm is, door het communistische verleden en de Balkan oorlog.

Meehelpen aan hoop voor nieuwe generatie

Op de JoSiJo-website staat: “Wij willen Bosniërs helpen hun land te laten zien en te kunnen opbouwen.” Daarom werkt Niels uitsluitend samen met lokale partners zoals bijvoorbeeld bedrijven die kajaks of mountainbikes verhuren, horecabedrijven en gidsen. De toerisme-sector wordt door autoriteiten erkend als een van de meest kansrijke manieren om de Bosnische economie te ontwikkelen. Hierdoor hoeven jongeren niet meer weg te trekken en is er hoop op een goed bestaan in eigen land. Lees hier het voorbeeld van Amar Alagić en Slobodan Brkić . Met de eerste werkt Niels samen in de uitvoering van een avontuurlijke shortbreak, compleet met Lada Niva 4×4, kajaktocht op de Una en hiken in de bergen rondom Bihać.

Echt bedrijf

Naast de ideële doelen is JoSiJo-Travel ook gewoon een bedrijf dat winst moet maken en waar hij een inkomen uit wil halen. Ondernemen is nieuw voor hem en daarbij komt het pionieren in een andere cultuur. Voor dit jaar ziet het er alvast goed uit: er staan al meerdere groepsreizen vanuit Nederland gepland waaronder een rondreis voor ouderen en een werkweek voor scholieren. Ik ben benieuwd wat Niels met zijn jonge BAM-bedrijf zal meemaken. Wordt vervolgd!

BAM Netwerk

Het verhaal van Niels doet mij denken aan BAM-ondernemer Anne Leune, die outdoor-activiteiten aanbiedt in Noorwegen. Als BAM Nederland verzamelen wij hun verhalen en brengen ze bij elkaar. Om elkaar en anderen te inspireren, te bemoedigen en te verbinden.

Meer weten of reageren? Stuur ons een berichtje.