Business as Mission
  • Home
  • BAM NL
    • BAM NL
    • Team
    • Onze passie
    • Stichting/ANBI
    • Wat is BAM
    • Stories
    • Theologie & Economie
    • Partners
  • BAM congres
  • Actueel
    • Nieuws – ook ivm corona
    • Blogs & Vlogs
    • In de Media
    • Stories
  • Activiteiten
    • Kalender
    • Training
    • BAM-Vacatures
    • BAM & Zending
    • Investment Matching
    • Coaching / Consultancy
    • Social Entrepreneurship
    • Migranten & Startups
  • Contact
  • Engels
  • Zoek
  • Menu Menu
  • BAM NL
  • Team
  • Onze passie
  • Stichting/ANBI
  • Wat is BAM
  • Stories
  • Theologie & Economie
  • Verdieping
  • Partners

BAM Nederland

Hoe het begon…
We kenden elkaar nauwelijks, maar de uitwisseling op een winterse avond in december 2018 maakte veel positieve energie los in de sfeervolle huiskamer, want we vonden elkaar rondom een verlangen om business en missie te integreren; er was visie, herkenning en verbinding.

Het verlangen groeide en werd concreter.

We gingen aan de slag met visie, waarden en doelstellingen, want we willen een beweging helpen faciliteren.

Maakt kennis met de initiatiefnemers:

Bob & Gisela Houter
http://www.sixtyfruits.nlmailto:bob.houter@gmail.com

Bob & Gisela Houter

Voorzitter bestuur (Bob)

Bob & Gisela startten in 2014 de sociale onderneming Sixty-Fruits, waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt meubels uit de jaren zestig restaureren. Bob wil zijn kennis en ervaring inzetten om meer sociale ondernemers met een missionair hart te adviseren. Gisela is docent bedrijfskunde.

Business as Mission
Erwin Wietses
http://www.bonfiredordrecht.nlmailto:erwinwietses@gmail.com

Erwin Wietses

Bestuurslid

Erwin leidt Bonfire, een community van hoop in Dordrecht, en combineert daar missie met ondernemerschap. In 2017 initieerde hij het BAM congres, wat sindsdien jaarlijks plaatsvindt.

Business as Mission
Gea Gort
http://www.geagort.commailto:geagort@gmail.com

Gea Gort

Staflid

Gea is de initiator van BAM Nederland en geeft leiding aan de beweging. Daarnaast heeft ze haar eigen bedrijf van waaruit ze BAM-coaching en consultancy aanbiedt. Vanuit haar internationale studie Transformational Leadership for the Global City verdiepte ze zich in BAM en schreef er boeken over.

Business as Mission
Bert & Diewertje
https://twitter.com/i4theworldmailto:bertd@I-4theworld.nl

Bert & Diewertje

Bestuurslid (Bert)

Bert & Diewertje zijn BAM Impact Investeerders. Zij investeren wereldwijd in BAM-bedrijven. Het ondernemerschap zien zij als middel om welvaart te creëren voor mensen en samenlevingen; d.w.z. naast financiële, eveneens sociale, culturele en geestelijke rijkdom. Want de Bijbel en de Sustainable Development Goals zijn hun leidraad.

Business as Mission
Arco de Leede
mailto:Arco.deLeede@interserve.nlhttps://www.interserve.nl/doe-mee/bedrijven/

Arco de Leede

Teamlid

Arco is directeur van Interserve en was in het verleden BAM-ondernemer in Jemen. Vanuit Interserve organiseert hij BAM-club avonden rondom zending. Interserve zendt christen-professionals uit naar Azië en de Arabische wereld. Van de 750 Interserve-partners zijn er ruim 50 betrokken bij BAM in Azië en Midden-Oosten.

Business as Mission
Balt Leenman
mailto:balt.leenman@gmail.comhttps://baltleenman.com

Balt Leenman

Bestuurslid

Balt is oprichter van g-company Salesforce consultancy, die NGO’s helpen om middels technologie hun invloed te vergroten. Daarnaast begeeft hij zich in de start-up scene in Nederland om migranten te helpen een bedrijf te starten. Balt is mede oprichter van Africolt, een technologie consultancy organisatie in Kenia, waar hij banen creëert.

Business as Mission
Klaas Evers
mailto:kevers@tgsbusiness.comhttp://www.worldpartners.nl

Klaas Evers

Teamlid

Klaas ondersteunt vanuit World Partners ondernemingen in ontwikkelingsgebieden en/of helpt bij het starten van een onderneming. Zij werken samen met lokale ondernemers om hun talenten en middelen in te zetten voor een duurzame verandering in de regio.

Business as Mission
Wim Hasselman
mailto:whasselman@mission-invest.comhttp://mission-invest.com

Wim Hasselman

Teamlid

Wim richt zich op global missions, ontwikkelingsprojecten en Impact Investeren. Middels zijn organisatie MissionInvest matcht hij missionaire (business) projecten met investeerders. Wim heeft een achtergrond in internationale business en zette voor een NGO een ondernemersnetwerk op.

Business as Mission
Hans Walhout
mailto:hans@quadraat.globalhttps://quadraat.global

Hans Walhout

Teamlid

Hans Walhout heeft jarenlange managementervaring bij een BAM-onderneming in Ethiopië. Terug in Nederland begeleidt hij vanuit Quadraat Global ondernemers bij het opzetten van business initiatieven in ontwikkelingslanden.

Business as Mission

Onze passie

Business as Mission Nederland streeft naar een beweging van bedrijven die mensen en naties transformeren
in Nederland, en wereldwijd,
tot eer van God.

Want we geloven:

In de transformerende kracht van business als we Christus centraal stellen.

In de kracht van samenwerking, bemoediging en gebed.

In een God die ons inspiratie wil geven voor concrete oplossingen,

zodat recht gedaan wordt aan mens en samenleving.

In Nederland en daarbuiten.

Daarom willen we:

  • Ondernemers en aspirant-ondernemers in hun roeping bevestigen
  • (Aspirant) ondernemers inspireren, stimuleren en ondersteunen
  • Het denken transformeren over business door een geïntegreerd denken over geloof en werk te bevorderen binnen het brede lichaam van Christus, met name binnen business, kerk, zending & onderwijs.
  • Verbinden

Door middel van ondermeer:

  • Een jaarlijks congres
  • Activiteiten zoals bedrijfsbezoeken, BAM-zendingsavonden, investment matching en trainingen
  • Blogs, vlogs en publicaties

Want we geloven:

In de transformerende kracht van business als we Christus centraal stellen.

In de kracht van samenwerking, bemoediging en gebed.

In een God die ons inspiratie wil geven voor concrete oplossingen,

zodat recht gedaan wordt aan mens en samenleving.

In Nederland en daarbuiten.

Daarom willen we:

  • Ondernemers en aspirant-ondernemers in hun roeping bevestigen
  • (Aspirant) ondernemers inspireren, stimuleren en ondersteunen
  • Het denken transformeren over business door een geïntegreerd denken over geloof en werk te bevorderen binnen het brede lichaam van Christus, met name binnen business, kerk, zending & onderwijs.
  • Verbinden

Door middel van ondermeer:

  • Een jaarlijks congres
  • Activiteiten zoals bedrijfsbezoeken, BAM-zendingsavonden, investment matching en trainingen
  • Blogs, vlogs en publicaties

Stichting / ANBI

Stichting Business as Mission Nederland: bestuursleden, beleidsplan, statuten en financiële informatie (ANBI status in aanvraag).

Bestuursleden

    • Bob Houter (voorzitter)
    • Balt Leenman
    • Bert Dorr
    • Erwin Wietses

Beleidsplan, Statuten en Privacyverklaring

Op deze pagina staat het beleidsplan van Stichting Business as Mission Nederland en de statuten staan hier. Hier is de Privacyverklaring te vinden.

Financieel

Rekeningnummer Stichting Business as Mission Nederland

 IBAN NL94 TRIO 0788 9548 30

Op deze pagina het beloningsbeleid.

Stichting Business as Mission Nederland

is bezig met de ANBI status aanvraag.

VorigeVolgende
12345

Wat is BAM?

Een beknopte kennismaking;
kenmerken
en verder lezen

Een kennismaking 

De benaming Business as Mission is nieuw, maar het concept niet, want BAM (kortweg) heeft haar oorsprong in de Bijbelse scheppingsopdracht: neem verantwoordelijkheid en maak er iets goeds van (de aarde bewerken en bewaren, Gen 1:26-28).
Die opdracht is inclusief ondernemerschap. Een groeiend aantal ondernemers beseft dat, en wereldwijd kun je dan ook spreken van een BAM-beweging. Met een open houding naar de mensen om hen heen en naar God toe, willen deze ondernemers hun bedrijf inzetten om kansarmen kansen te geven, oplossingen te vinden voor wereldproblemen en vernieuwing te brengen binnen sectoren en in wijken. En dat alles tot eer van God (Micha 6:8).

 

Kenmerken 

  • Oog hebben voor de nood in de samenleving; visie voor vernieuwing in een bepaalde invloedsfeer, cultuur, wijk of (buiten)land
  • Een gezonde, mensgerichte, leven-gevende bedrijfscultuur ontwikkelen waar mensen kunnen bloeien; vanuit een bedrijfsgemeenschap, ten behoeve van de bredere gemeenschap
  • Intentioneel holistische transformatie nastreven op sociaal, economisch, ecologisch en spiritueel gebied; de vier P’s van Purpose, People, Planet, Profit. Bij de P van Purpose, is ook aandacht voor Pneuma (geest) en Prayer (gebed).
  • Contact zoeken met bevolkingsgroepen en culturen waar het evangelie onbekend is, of verkeerd begrepen wordt
  • Bewogen zijn met de armen en kwetsbaren
  • Een ‘echt bedrijf’ zijn; een winstoogmerk hebben om te kunnen voortbestaan

 

wat BAM niet is

geen snelle manier om fondsen te werven voor kerken of bedieningen

geen koppeling van geestelijke activiteiten aan een regulier bedrijf

geen christen zijn op je werk

geen sociale bedrijfsactiviteit

geen vorm van maatschappelijk verantwoord ondernemen

geen vorm van sociaal ondernemen

geen hype of snelle techniek

geen dekmantel voor zending

Verder lezen:

BAM samenvatting en conceptualisering (door Joël Aerts)

Of bestel BAM in het kort (door Gea Gort)

VorigeVolgende
12345

Stories

Lees de verhalen hoe BAM-bedrijven eruit zien
dichtbij en ver weg

STORIES NEDERLAND

Sixty Fruits: Een bedrijf waar ‘liefde wérkt’

Bob Houter startte de sociale onderneming Sixty-Fruits. In deze Arnhemse werkplaats restaureren mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt meubels uit de jaren zestig. Ze komen hier tevens met God en geloof in aanraking, want Bob en zijn vrouw Gisela willen open, ontspannen én duidelijk zijn over de christelijke identiteit. “Het gaat soms nog best schutterig,” erkent Bob, “We zijn lerende…  meer lezen >>>

STORIES GLOBAL 

Voormalig topman bouwt notenfabrieken in Afrika

Don Larson houdt van een uitdaging. Na een intensieve geestelijke zoektocht, verhuisde deze Amerikaan met zijn gezin naar Mozambique om daar een rechtvaardig businessmodel en marktconcept te ontwikkelen middels notenverwerking fabrieken. “We produceren super verse noten,” zegt Don.  Jongeren vanuit plaatselijke weeshuizen krijgen werk en training… meer lezen >>>

BAM & Theologie

Binnen theologie en missiologie
groeit aandacht voor geïncarneerd leven.
BAM sluit daarbij aan.

Het geïncarneerde evangelie gaat over het diepgaande besef dat God mens werd en onder ons kwam wonen. Uitgedrukt in één zin: ‘een missionaire manier om het hele geïncarneerde evangelie in ons dagelijks leven na te leven; waar we werken en waar we wonen’. Het is holistisch; het gaat over het hiernamaals, maar ook over het hier en nu.

Theology of Work (Theologie van Werk, kortweg TOW) is daar een uiting van. Zie bijvoorbeeld The Theology of Work Project, een internationaal breed gedragen project. Zij wil christenen toewijden en uitrusten voor werk zoals God het voor ogen heeft en schrijven op hun site: “Een christelijke benadering maakt werk zinvoller en productiever en komt ten goede aan mensen met wie en waarvoor we werken, helpt ons bij uitdagingen waarmee we worden geconfronteerd en brengt glorie aan God.” Internationaal doceren diverse Bijbelscholen en theologische opleidingen over TOW, evenals een groeiend aantal opleidingen les geven over BAM.

BAM & Economie

Binnen de economie is een groeiende zoektocht naar zingeving.
BAM sluit daarbij aan.

Een voorbeeld van de beweging naar meer zingeving is de aanstelling op het Erasmus in Rotterdam van theoloog Paul van Geest en econoom Lans Bovenberg op 1 november 2019. Op de site van Erasmus: “(…) Met het instellen van de leerstoelen wil de EUR een bijdrage leveren aan interdisciplinair onderzoek en onderwijs tussen filosofie, economie en theologie. Daarmee sluit zij aan op belangrijke ontwikkelingen binnen het economisch denken en verwacht hiermee zowel het onderwijsaanbod van de filosofische als de economische opleidingen te verrijken.” Met de ‘belangrijke ontwikkelingen’ bedoelen zij o.a. de eenzijdige benadering in de economie als enkel ‘rationeel’ mens. De titel van Lans Bovenberg zijn oratie is dan ook veelzeggend: ‘Where is the love’.

Lees het dubbelinterview met Van Geest en Bovenberg in Trouw > “Theologie krijgt een plek aan de economische faculteit van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Want de wijsheid uit de theologie is ook voor economisch onderwijs onontbeerlijk.”

VERDIEPING

Achtergronden & studiemateriaal

Welvaart creëren in Bijbels perspectief

Het document Welvaart creëren in Bijbels perspectief is de Nederlandse vertaling van het eerder verschenen rapport “Wealth Creation: Biblical Views & Perspectives”.

Het origineel is te vinden op de site van BAM Global

page1image46843936

Rijkdom creëren en de rol van de Kerk

Het document Rijkdom creëren en de rol van de Kerk is de vertaling van het eerder verschenen rapport The Role of the Church in Wealth Creation.

Het origineel is te vinden op de site van BAM Global. 

Boeken

Een beknopte beschrijving van wat BAM inhoudt, wat het van je vraagt en wat het opbrengt. (2019, Gea Gort) €7,95

Het BAM-concept toegelicht en aangevuld met 30 verhalen vanuit de hele wereld hoe BAM vorm krijgt in diverse contexten. (2018, Gea Gort & Mats Tunehag) Engelstalig €19,95

Het BAM-concept wordt uitgelegd en geïllustreerd met praktijkverhalen van zakenmensen, kerkplanters, ontwikkelingswerkers, zending- en kerkleiders. (2015, Gea Gort) €16,95

‘Hoe kunnen we als ondernemers bijdragen aan het welzijn van alle betrokkenen bij ons bedrijf en ons ‘gezonde’ eigenbelang?’ (2019, Wouter Droppers) €18,95

Inspirerende verhalen over de geschiedenis, essentie en aanpak van Business as Mission (2020, Hans Hamoen) €16,95. Verkrijgbaar op webshop WorldPartners

Meer Engelstalige boeken over BAM op de internationale site van Business as Mission.

ONZE PARTNERS

 
VorigeVolgende
© Copyright - Business as Mission Nederland
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Youtube
  • Facebook
  • Instagram
Scroll naar bovenzijde