Hoe wijzer ik werd, hoe bezorgder werd ik…

Prediker 1:18 Want hoe wijzer ik werd, des te bezorgder werd ik. Hoe meer iemand weet, des te meer verdriet hij heeft.

Vorige maand werd het “Oxford Economics of Mutuality Virtual Forum” gehouden. Alle lezingen zijn via https://www.eomforum.org/ en dan de link “watch recordings” te volgen. Wie de lezing op het laatste BAM congres van Arleen (Spreek uit; Arliiien) Westerhof kan herinneren, Economics of Mutuality betekent “De economie van de wederkerigheid”. Economics of Mutuality; ik noem het wel eens de grote broer van de Business as Mission familie, die de kans kreeg om te gaan studeren.

Het was trouwens sowieso de maand van de “conferenties” en de mogelijkheden om “kennis te vermeerderen” waarvan overigens Prediker voorspelt dat dit tevens “smart vermeerdert”.

Even op een rijtje:

Met groot plezier noem ik al deze initiatieven, want Stichting Business as Mission wil een verbinder zijn. En tegelijkertijd is er ook een gevaar; de overkill aan leer- en ontmoetingsmomenten zou inderdaad zomaar “smart” kunnen vermeerderen. En ik vroeg me deze week dan ook af of het allemaal wel zo zinnig is. Op die vraag kom ik nog terug.

Deze week gingen mijn vrouw en ik twee nieuwe matrassen bestellen. Hier in Amersfoort zit in de Arhemsestraat een “Slaapcomfort” zaak. Bij binnenkomst zie ik onmiddellijk een bord van Woord en Daad. “BAM” dacht ik. Bij grote aankopen voel ik me vrij om bij aankomst een kop koffie te vragen, na het geven van een toelichting over onze komst. Tijdens het koffiemoment vraag ik naar de relatie met Woord en Daad, en uiteraard (als ambassadeur) vraag ik ook of hij de beweging Business as Mission kent. Voor wat betreft het laatste was het antwoord: “Wel eens van gehoord”. Daarna enige tijd stil gestaan bij de problematiek van de “zondags openstelling”, waar deze Slaapcomfort winkel nog steeds niet aan mee doet. Zijn argument om als christen ondernemer niet open te zijn op zondag bleek veel simpeler dan alle theologische studies over dit onderwerp mij ooit hadden willen doen geloven. Hij verklaarde: “Ik ben op zondag dicht omdat mijn dochtertje me een keer vertelde dat ze zondag de leukste dag van de week vindt ‘omdat papa dan thuis is’.” Wauw, hoe simpel en tevens hoe Bijbels. En dit was gewoon maar een aardig gesprek in een winkel, van hart tot hart met als aanleiding een bord van Stichting Woord en Daad. Uiteraard hebben we daar twee nieuwe matrassen gekocht.

En nu de link met congressen en bijeenkomsten: wat voelde ik me een bevoorrecht mens toen ik de winkel uitstapte, een ontmoeting met een broeder die het waagt om tegen de stroom in te zwemmen. Ik zeg jullie eerlijk; daar kan geen congres tegen op. Zeg ik dan: ga maar niet naar het Business as Mission congres? Of een andere bijeenkomst? Nou nee, dat zou het bestuur me niet in dank afnemen. En uiteindelijk herinneren we ons vooral toch die “aardige broeder of zuster”, en veel minder de inhoud van de lezingen. De kennis inname is beperkt, maar goed ook, want: kennis vermeerdert smart! Maar Business as Mission is als een zuurdesem, hoe klein ook; je moet het gewoon doen! Het doen geeft grote vreugde!

IDEE*

IDEE*: Is een pseudoniem. IDEE levert regelmatig onder dit pseudoniem een bijdrage. Reacties mogen naar info@businessasmission.nl