Deelcafé De Buurman; een ‘soft’ franchise concept
Doelstelling van Deelcafé De Buurman is om een plek te bieden voor ontmoeting met nieuwkomers en dorpsgenoten in Hardinxveld-Giessendam die om een praatje verlegen zitten. Inmiddels zijn er zes deelcafés in het land. “We noemen het een ‘soft’ franchise, omdat we ruimte geven aan anderen om het in te vullen binnen hun context,” vertelt intiatiefnemer Dick de Krijger.
Delen
Bij een goede latte vertelt hij hoe en waarom hij deze eerste ‘Buurman’ zes jaar geleden in zijn woonplaats oprichtte. Dick wilde in eerste instantie middels een koffieplek geld inzamelen voor Afrika, waar hij geweest was en van Afrikanen belangeloos delen had geleerd. Dorpsgenoten, die niet in Afrika waren geweest, deelden zijn passie niet. Maar enkele jaren later sloeg het deelcafé-concept wel aan toen een groep migranten naar het dorp kwam. Met de doelstelling ‘samen bouwen aan een betrokken lokale gemeenschap’ kreeg hij de handen wel op elkaar. Het concept draait volledig op de tachtig vrijwilligers, die aandacht geven aan de tachtig tot honderd bezoekers per dag. “We willen een plek creëren waar rust en aandacht centraal staan, en dorpsgenoten tijd, talenten en ideeën met elkaar delen.” Vervolgens werd ook zijn andere verlangen bewaarheid: honderd procent van de winst gaat naar mensen in nood ‘ver weg’. Zelf leeft de ondernemende dertiger van de inkomsten uit zijn groei- en strategiebedrijf Voorwaarts.
Hoe kan business en missie integreren; in NL en daarbuiten? Lees erover in de BAM-updates>>