De Corona Pandemie & BAM; 7 dingen die we kunnen doen
Door Mats Tunehag (een van de leiders binnen de internationale BAM beweging)
De effecten van het coronavirus zijn niet te overzien. De gevolgen variëren voor miljarden mensen van moeilijk tot verschrikkelijk. Niemand weet hoe lang het gaat duren. De media houdt ons op de hoogte van de negatieve effecten op bedrijven en op het leven van mensen. Dit artikel heeft een andere focus: wat kunnen we doen?
Laten we daarbij bedenken dat de Kerk door de geschiedenis heen in tijden van grote plagen en rampen anderen heeft gediend:
“Een van de redenen waarom de kerk vijandigheid overwon en zo snel groeide binnen het Romeinse rijk, heeft volgens de socioloog Rodney Stark (The Rise of Christianity) te maken met hoe christenen reageerden op pandemieën van die tijd, waaronder waarschijnlijk builenpest en pokken. Toen de infectie zich verspreidde, ontvluchtten de Romeinen hun steden en dorpen, maar christenen bleven achter om niet alleen hun familieleden te voeden, maar ook hun heidense buren.” (Living in Plague Times – Phillip Yancy)
De fundamentele reden waarom de Kerk dit doet, is vanwege het liefhebben van God én onze buren; deze twee zijn nauw met elkaar verbonden. Zoals bisschop Barron zegt: ‘Waarom zijn de twee geboden zo nauw met elkaar verbonden? Vanwege wie Jezus is. Christus is niet zomaar een mens en hij is niet gewoon God; hij is eerder de God-mens, degene in wiens persoon goddelijkheid en menselijkheid elkaar ontmoeten. Daarom is het onmogelijk om hem als God lief te hebben zonder de mensheid lief te hebben die hij heeft omarmd. Het grootste gebod is daarom een indirecte Christologie. ‘[1]
In deze crisis worden veel bedrijven geconfronteerd met uitdagingen op het gebied van cashflow, lockdown, verkoop, ontslag van personeel, verstoringen in de supply chain, faillissementen, enzovoort. Wat kunnen we doen?
1. Bid
Zoek God, luister naar Hem.
- Bid voor BAM’ers en BAM-bedrijven
- Bid om goddelijke wijsheid en tussenkomst
- Bid voor creatief denken en innovatieve oplossingen
- Vraag vrienden in het bedrijfsleven hoe u voor hen kunt bidden
- Start of sluit je aan bij online gebedsgroepen voor BAM’ers en bedrijven
Zie Larry Sharp’s blog voor enkele ideeën over BAM-gerelateerde gebedspunten.
2. Koop
We kunnen BAM-bedrijven helpen door gebruik te maken van hun diensten en hun producten te kopen:
- Ondersteun lokale bedrijven door waar mogelijk hun producten en diensten te kopen
- Online winkelen
- Doe nu je inkopen voor opkomende feest- en verjaardagen
- Koop geschenken en geef aan buren, familie en mensen in nood
3. Geef
Met financieel, intellectueel en sociaal kapitaal.
- Leningen: bedrijven worden geconfronteerd met problemen met verkoop, inkomsten en cashflow en kunnen profiteren van donaties en leningen.
- Noodfondsen zijn nodig en worden opgezet.
- Advisering: Kun je een bedrijf helpen met advies, of coach en mentor zijn? Misschien ben je een ervaren zakenman die moeilijke tijden heeft meegemaakt en belangrijke lessen heeft geleerd.
- Verbinding: Kun je BAM-bedrijven in contact brengen met mensen die kunnen helpen? Met verkoop? Marketing? Toegang tot leningen? Ondersteuning middels peer-groepen? Ken je noodfondsen? Mentoren die bereid, gekwalificeerd en beschikbaar zijn?
4. Denk aan de armen
De coronaviruscrisis treft de armen meer dan de meeste anderen. Miljoenen zelfstandigen hebben hun baan en daarmee hun inkomen verloren. Nog veel meer mensen zijn dagloners en werken in de informele economie, waardoor ze geen vangnet hebben met als risico dat ze op de eerste dag van een lockdown hun inkomen verliezen en kort daarna geen voedsel meer hebben. Bovendien hebben ze beperkte toegang tot gezondheidszorg. De mantra die velen van ons horen – ‘werk vanuit huis, was regelmatig je handen en houd fysieke afstand’ – is voor miljoenen mensen onmogelijk.
5. Leer
Velen van ons zijn aan huis gekluisterd, dit geeft mogelijkheden om te studeren. ·
- In een tijd van ‘door corona opgelegd kloosterleven’ kan het Woord van God tot leven komen, kunnen we leren van degenen die ons zijn voorgegaan en kunnen we genieten van Gods schepping. Zie de reflecties daarover van bisschop Barron in deze video.
- Lees BAM boeken en achtergronden op de internationale site van BAM.
- Onze huidige crisis is uniek, maar niet de eerste. Wat kunnen we leren van eerdere belangrijke wereldveranderende gebeurtenissen? Welke lessen kunnen we – nu al – trekken in en uit de huidige crisis?
Boeken ter aanbeveling:
- Start-up Nation: The Story of Israel’s Economic Miracle, by Dan Senor &Saul Singer
- From Third World to First: The Singapore Story – 1965-2000, by Lee Kuan Yew
- Rwanda, Inc.: How a Devastated Nation Became an Economic Model for the Developing World, by Patricia Crisafulli and Andrea Redmond
- Beating the Odds Together: 50 Years of Singapore-Israel Ties, by Mattia Tomba. 2019De encycliek van Johannes Paulus II uit 1991: Centesimus Annus.
6. Her-ijken en her-groeperen
Deze wereldwijde crisis is groter en complexer dan we ooit in onze generatie hebben meegemaakt. Als we hier doorheen zijn gegaan, zal de wereld er anders uitzien. Dat betekent dat we onze zakelijke aannames moeten herzien. Tijdens en na de crisis zullen er ook nieuwe zakelijke kansen zijn, maar we moeten kijken hoe we nu al kunnen hergroeperen.
Over deze zaken hebben drie leiders van Praxis een tot nadenken stemmend essay geschreven. Ze leggen uit waarom voor de meeste organisaties – bedrijven, non-profitorganisaties en zelfs kerken – dit een tijd is om ons werk dringend te herzien. (Praxis wil een creatieve motor zijn voor verlossend ondernemerschap en oprichters, financiers en innovators ondersteunen, die gemotiveerd door hun geloof hun cultuur willen vernieuwen en van hun buren te houden).
7. Geef niet op!
Waarom BAM nastreven? God wil het, de wereld heeft het nodig en we zijn er toe geroepen! Het maakt deel uit van een groter goddelijk plan dat de joden tikkun olam noemen: de wereld herstellen.
We leven in de spanning van de wereld die is en de wereld zoals die zou moeten zijn. Daarom bidden we ‘moge uw koninkrijk komen en uw wil geschiede op aarde zoals in de hemel’. Tikkun olam betekent co-creëren met God, het overbruggen van de kloof van de wereld die is, naar een wereld zoals die zou moeten zijn. Tijdens en na de corona-crisis moeten we het leven van mensen herstellen en genezen en de wereld verbeteren, door hoop en genezing aan de wereld te brengen, ook door business.
Ook al gaan de markten als gevolg van de corona-crisis onderuit, laten we luisteren naar Jeremia die beschreef: De vooruitzichten waren niet goed, zelfs rampzalig. De stad werd belegerd en alles wees op een nederlaag. Mensen zouden worden aangevallen, gewond en gedood; huizen brandden af en de overgebleven inwoners van Jeruzalem zouden naar een vreemd land worden gedeporteerd. In deze onheilspellende context kreeg de profeet Jeremia de opdracht van God dat hij moest investeren – in deze verdoemde stad! ”
Dat klinkt als slecht advies, zoiets als investeren tijdens de corona-crisis. Maar God liet zien dat de markt op een dag weer hersteld zal worden, en God was daarbij betrokken, en dat is Hij nog steeds. Zie mijn eerdere blog God Restores the Market Place (God herstelt de markt). Terwijl we BAM en tikkun olam nastreven, laten we de hoop niet verliezen of opgeven in een moeilijke tijd.
Emmanuel – God is met ons.
Mats Tunehag, 27 maart 2020
Het internationale BAM-team stelt je mening en suggesties op prijs, en nodigt je uit om op bovenstaande punten te reageren met ideeën en/of concrete voorbeelden. Zie de Reader Survey op de internationale site van Business as Mission.
[1] Bishop Barron’s reflection on today’s gospel reading from Mark 12:28 – 34, on March 20, 2020.