BAM Congres, workshops vrijdagmiddag 19 nov
Workshops / interactieve sessies
VRIJDAG 19 nov
13:30 – 14:45
Ronde 1
- Sunshine Nut Company in Mozambique; achtergronden en toekomstplannen.
Achtergronden, aanpak en toekomstplannen van Sunshine Nut Company. Don Larson verhuisde tien jaar geleden vanuit de VS met zijn gezin naar Mozambique om daar een rechtvaardig businessmodel en marktconcept te ontwikkelen middels notenverwerkingsfabrieken. Naast het bedrijf is een stichting opgericht van waaruit ze sociaal werk doen, met veel aandacht voor de weduwen en wezen. In deze sessie gaat Don dieper in op de dilemma’s die ze tegenkwamen, de huidige stand van zaken, wat ze hopen te bereiken en wat daarvoor nodig is. Zie achtergrond informatie over Sunshine in dit Engelstalige document >
Don Larson heeft 25 jaar ervaring in de voedselindustrie; als Directeur Cacao bij Hershey reisde hij de wereld rond en zag het effect van armoede. Bij deze voedselgigant stond hij eveneens bekend als ‘de probleem oplosser’. Na een geestelijke reis, besloot Don om dit talent in te zetten voor een rechtvaardiger keten. https://sunshinenuts.com
- ‘De weg naar de hel is geplaveid met goede voornemens’ Een schurende titel voor een schurende sessie rondom duurzaamheid.
Hoe kan je vanuit je geloof goed doen met je bedrijf en recht en rechtvaardigheid zoeken? Dat zijn de vragen waar een BAM’er mee worstelt. In deze sessie laten we ons inspireren door verrassende inzichten vanuit Jesaja en Markus. Gecombineerd met kennis uit hedendaagse wetenschap ontstaan nieuwe vergezichten voor toekomstbestendig ondernemerschap die recht doen aan de ander en de Schepping. Duurzaamheid staat hoog op de maatschappelijke agenda; we willen de veranderende tijden onder ogen zien en de collectieve zoektocht aangaan samen met mensen die de intentie hebben het goede te zoeken. De aanpassingen die nodig zijn bieden daarnaast kansen; immers er zal altijd behoefte blijven aan voedsel en mobiliteit, ook al verandert de markt. De sessie is gebaseerd op het boek ‘Hoe handel ik eerlijk’ van economen Matthias Olthaar (NHL Stenden Hogeschool) en Paul Schenderling (Berenschot).
Dr. Matthias Olthaar spreekt en schrijft over een totaalbeeld waarin geloof, samenleving, ecologie, economie en hun onderlinge verbanden worden weergegeven. Hij is lector Green Economics & Process Optimization, mede-auteur van het boek ‘Hoe Handel ik Eerlijk’ en mede-oprichter van stichting Genoeg om te Leven. https://www.genoegomteleven.nl
- BAM en sociaal missionair ondernemen in NL; praktische adviezen voor opzet, planning en implementatie
Bij Sixty Fruits werken mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Zij maken mooie vintage meubelen die vooral via het web worden verkocht. Bob Houter neemt je mee in de reis vanaf het eerste begin; van idee, start, doorstart (pfoe!) tot bloei. Met bijzondere zegen van God. Hoe ga je om met geestelijke, sociale én bedrijfsmatige doelen. Wat is succes? Hoe wordt het duurzaam? Hoe ben je missionair? Praktische adviezen voor opzet, planning en implementatie.
Bob Houter maakte een carrière switch; vanuit zijn ervaringen in het bedrijfsleven startte hij een sociale enterprise met een missie. www.sixtyfruits.nl.
- Gewoon’ business; herontdekken van de rol van business
Sinds Friedman zijn doctrine zestig jaar geleden deelde met de wereld, is business door de jaren heen gedevalueerd tot voornamelijk eenzijdige winst. ‘Gewoon’ business lijkt slechts te gaan over financiële winstmaximalisatie. De huidige samenleving en de planeet vragen echter om een andere benadering en zo ontstonden nieuwe initiatieven (denk aan MVO, Creating Shared Value, Environmental, Social, etc). Maar wat als ‘gewoon’ business deze initiatieven zou omvatten en het vertrouwen in business als middel voor een inclusieve, gezonde maatschappij en planeet herstelt zou zijn? Vanuit het gedachtengoed van Economics of Mutuality en haar betrokkenheid bij Vreugdenhil Dairy Foods geeft Margreet Noordhof een praktijkvoorbeeld van hoe we op een geïntegreerde manier business opnieuw betekenis kunnen geven. Met daarbij als vertrekpunt de kracht van onze plek, onze positie en ons product.
Margreet Noordhof is Impactmanager bij Vreugdenhil Dairy Foods en oprichter van Nova Business Society Management. Vanuit het gedachtengoed van Economics of Mutuality zoekt ze vernieuwende manieren om de door God gegeven verantwoordelijkheid van business voor samenleving en planeet vorm te geven. https://www.vreugdenhildairyfoods.com
2e RONDE
15:15 – 16:30
- Being Purpose Driven versus being Purpose Led (Engelstalig, vertaling mogelijk)
Whether you have a BAM business, or you’re active in the secular space, being purpose-led is in fashion. However, there is a big difference between just having a purpose and being purpose-led. Research shows that businesses that have a purpose and that align their business practices and ecosystems with that purpose, perform up to 30% better than those that don’t. This is an important key for the holistic transformation of business into a force for good. During this interactive webinar you will learn about: the three types of purpose statements, what constitutes a meaningful purpose statement and to what degree the purpose statement of your own business is meaningful and effective.
Dr. Arleen Westerhof is Founder en Executive Director of the Economic Summit en Director for the Economics of Mutuality.
- Hoe bouw je aan een ‘Koninkrijk cultuur’ met je team? De geestelijke ervaringen van Sixty Fruits
Het team van Sixty Fruits ging met elkaar aan de slag met het boek ‘5 praktische gewoontes voor een missionair leven’. Sixty Fruits is een christelijke sociale onderneming, waar mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt vintage meubels maken. Vanaf het begin was het grote verlangen van oprichter Bob Houter het getuige-zijn van Jezus op de werkvloer handen en voeten te geven. Het credo van Sixty Fruits is dan ook ‘Liefde werkt!’ Maar in de praktijk bleek al gauw dat business/organisatie doelen te gemakkelijk de overhand kregen. De business, en sociale targets werden gehaald, maar zo wilde Bob niet verder. Een zoektocht volgde en de koers van Sixty Fruits veranderde: de geestelijke kant kreeg prioriteit, vervolgens kwaliteit in alles, en dan pas zou eventuele groei relevant worden. In deze sessie deelt Bob ervaringen vanuit een weerbarstige praktijk, en zal jou uitdagen om ernst te maken met geestelijke doelen.
Bob Houter maakte een carrière switch; vanuit zijn ervaringen in het bedrijfsleven startte hij een sociale enterprise met een missie. www.sixtyfruits.nl.
- Je zoekt investering; hoe pak je dat aan en wat zijn de mogelijkheden? Door Wim Hasselman (Mission Invest) i.s.m. Bert Dorr (Impact Investeerder).
Wim Hasselman matcht middels zijn organisatie MissionInvest missionaire (business) projecten met investeerders
Bert Dorr is Impact Investeerder en bestuurslid van BAM Nederland
- BAM International; insights, lessons learned and developments (English speaking)
David Skews was 35 jaar eigenaar van een bedrijf in VK en Azië. Hij verkocht het bedrijf in 2014 om zich te richten op het ondersteunen van de internationale BAM beweging.
- Rondetafelgesprek; denk mee over de ontwikkelingen van BAM Nederland.
Business as Mission is een beweging die een platform wil bieden aan initiatieven waar business en missie integreren, met als doel Gods Koninkrijk – liefde, hoop en recht – uit te dragen. In deze sessie staat vooral centraal: waar en hoe zie jij de integratie van business en missie? En zou BAM daarin van betekenis kunnen zijn?
Erwin Wietses is bestuurslid van BAM Nederland en leidt en denkt mee met diverse BAM gerelateerde initiatieven.
Gea Gort heeft zich gespecialiseerd in BAM en fungeert als een ‘spin in het web’ van de beweging.
Hier vind je het hele programma op vrijdag >>