Turbocam: een bedrijf met impact

Turbocam is een BAM-bedrijf met 900 medewerkers en vestigingen in drie werelddelen. Ze produceren onderdelen voor turbomachines binnen de transport- en energiesector en zijn daarbij duidelijk over hun missie om God te eren door alles wat ze doen. We spreken Onno Weststrate in Reeuwijk. Hij vertelt >>
Fotograaf Arie de Frijter

Zakendoen vanuit de kerk

Samuel Wells betoogt dat zakendoen vanuit de kerk sleutels bieden voor transformatie van kerk-zijn. In zijn Anglicaanse parochie, St. Martin-in-the-Fields downtown Londen, zijn de afgelopen 35 jaar verschillende bedrijfsactiviteiten gestart en werken circa 200 mensen. Deze invloedrijke theoloog publiceerde 40 boeken en op gevestigde aannames rondom business reflecteert hij in het boek Een toekomst die groter is dan het verleden. Sam (zijn roepnaam) komt spreken op het BAM Congres >>

Investment Matching

'Samen voor een Waarde(n)vol rendement' is de slogan van Waarde voor je geld. Vijf jaar geleden richtte Johan van Buuren samen met twee andere aandeelhouders dit crowdfundingplatform op om investeerders rechtstreeks met het Nederlandse MKB te verbinden, daarbij bouwend op de loyaliteit die er is binnen hun netwerk van christen ondernemers.

Het belang van coaching

'De betrokkenheid van een ervaren ondernemer is enorm bemoedigend!' Elke zes weken hebben ze een paar uur contact, vertelt Daniel de Groot (kortweg Daan voor Nederlanders) over zijn coaching-relatie. De relatie is wat hem betreft cruciaal geweest in zijn ontwikkeling: van zendeling/hulpverlener in Roemenië naar strompelend sociaal ondernemer en vervolgens naar volwaardig ondernemerschap. Zijn coach is Onno Weststrate, die ervaring heeft met een internationaal BAM-bedrijf (Turbocam) in o.a. Roemenië.

Ondernemen vanuit vrijheid

‘Controle loslaten’, was een belangrijke keuze in de levens van Wouter en Marius Timmer, eigenaren van Officious. Een bedrijf in kantoor audiovisual, interior & supplies in Papendrecht. Zij legden het bedrijf bewust in de handen van God. "Alles is natuurlijk al van Hem, maar het was goed om dat uit te spreken."

Plant-based proteine & missie in India

Henk Schouten (Schoutenfood) kreeg BAM-principes ingegoten met de paplepel. De Here God en daar vanuit liefde en aandacht voor medewerkers staat al generaties lang centraal binnen de bedrijven van de Schoutens. Anticiperend op tijd en context verandert de uitwerking daarvan, evenals product en missie. Vanuit het bedrijf in Giessen zijn ze nu bezig om met hun plant-based proteïne producten business & te missie integreren in India. De bedrijfscultuur blijft daarbij de basis: "Liefde is het belangrijkste, maar ook het moeilijkste” 

Gebed voor BAM Rusland

De BAM beweging in Rusland is nog pril. In november 2019 organiseerden ze een succesvolle conferentie, en tijdens corona groeide het beetje bij beetje middels netwerken. "Bid voor BAM Rusland," vraagt Mikhail Dubrovskiy, de initiator en leider. "Ik kan weinig doen aan de huidige omstandigheden, maar wel de BAM beweging verder helpen. De situatie zal vroeger of later veranderen, maar God's werk gaat door."

Profetisch bidden; ook voor bedrijven

Sander Wuister ontdekte min of meer bij toeval dat hij inzichten kreeg, die hij van nature niet kon weten. Hij ging zich verdiepen in profetie, schreef het boek 'Woorden van Leven' en geeft hierover cursussen. Op verzoek profeteert en bemoedigt hij ook ondernemers. Zo bidt hij al een tijdlang samen met anderen voor investeerders en hun aangesloten bedrijven. "Soms helpt dat om bijvoorbeeld vast te houden in een moeilijke situatie." Sander ziet profetisch gebed als iets wat toevoegt aan het ondernemen, en wat naast elkaar bestaat >>

Bakkie Troost in de Hoekse Waard

In de Hoekse Waard wordt een baristawagen operationeel gemaakt met als doel nieuwe Nederlanders op weg te helpen naar werk. Door de verkoop van (h)eerlijke koffie op locaties in de eigen buurt bouwen migranten een netwerk op en oefenen de Nederlandse taal. Een paar bedrijven in de regio hebben inmiddels aangegeven mee te willen helpen >>

Deelcafé De Buurman; een ‘soft’ franchise concept

Doelstelling van Deelcafé De Buurman is om een plek te bieden voor ontmoeting met nieuwkomers en dorpsgenoten in Hardinxveld-Giessendam die om een praatje verlegen zitten. Inmiddels zijn er zes deelcafés in het land. "We noemen het een 'soft' franchise, omdat we ruimte geven aan anderen om het in te vullen binnen hun context," vertelt intiatiefnemer Dick de Krijger.

BAM in de Balkan; een verrassende manier van investeren

'Je krijgt hier 4%!' Wekelijks krijgt GijsWillem Sloof (Talenting) dergelijke aanbiedingen. Dat zijn veelal vastgoed-deals, maar hij heeft een andere kijk op investeren. Geld moet zijn goede werk kunnen doen en start daarom bedrijven in voormalige Oostbloklanden in een bijzondere constructie: de bedrijven zijn opgezet in samenwerking met plaatselijke hulpverleningsorganisaties.

BAM Congres, workshops vrijdagmiddag 19 nov

De vrijdagmiddag sessies op het BAM Congres worden boeiend met praktische adviezen en geestelijke uitdagingen; met hoe BAM eruit kan zien in ontwikkelingslanden en hier in ons eigen lage landje, en dan is er nog een schurende sessie rondom duurzaamheid. Orienteer je alvast, kom ook en doe mee >>

Verdieping – Boeken

Nederlands- en Engelstalige
boeken over BAM

BAM in het kort €7,95

Engelstalig €19,95

BAM! €16,95

Engelstalig, en meer op de site van Business as Mission.com

Meer Engelstalige boeken over BAM op de internationale site van BAM

ONZE PARTNERS